Lifestyle vállalkozók szótára

A jelentéseket és definiciókat a szavakra kattintva éred el.

AARRR (PIRATE FRAMEWORK


Gyakorlatilag ez a kalóz kiáltást idéző szó a marketing funnelt hivatott szemléltetni az elejétől a végéig. (Persze kismillió marketing funnel létezik, de most általánosságban írom.) A modell kitalálója Dave McClure, a 500startups globális méretűvé nőtt akcelerátor alapítója, a "PayPal maffia" tagja. Az első kettő “A” betű, a felhasználó szerzésre (Acquisition) és azok aktiválására (Activation) utal. Ez történhet weben, vagy mobil appban is, de akár ráhúzhatjuk az offline ügyfélszerzésre is. (Pl. Az éttermek előtt álldogáló vendég elfogó vadászok az “acquisition” hálátlan feladatát végzik.) A többi “R” pedig az ügyfél megtartására (Retention), monetizációra (Revenue) és ajánlásra (Referral) utalnak.




ACQUISITION-HEAVY MARKETING


Olyan – rendszerint alacsony hatékonyságú – marketing megközelítés, mely csak az ügyfeleknek a saját oldalra irányításával foglalkozik, azzal már nem, hogy a látogatóból ügyfél is legyen. Rendszerint akkor látni ilyen megközelítést, amikor az online marketinghez kapcsolódó döntéseket hiányos felkészültségű személyek hozzák meg.




AFTERSALES MARKETING


Az értékesítést követő marketing tevékenység, mely magában foglalhat sok mindent, kezdve az ügyfél-elégedettség mérésétől egészen a termék-használat módjának oktatásáig, a lehetőségek promóciójáig. Egy vásárlóugyanis sokszor csak akkor fog visszatérni, ha képes használni a megvásárolt terméket. Aftersales marketing például egy grillsütő eladását követően küldeni pár egyszerű receptet a vásárlónak. Az after sales marketing célja a vásárlói elégedettség növelése mellett a vásárló későbbi visszatérésének biztosítása, illetve a szájmarketing (WoM) előfeltételeinek megteremtése.




ANALYTICS ESEMÉNY


Egy olyan mikrokonverzió a weboldaladon, melyet a Google Analytics-ban mérünk. Például az első részénél az oldaladnak rányom a felhasználó a “Tovább” gombra, mely lenavigálja őt a második részhez. Ez egy “esemény”, mely akkor váltódik ki (szakszóval “trigger”), amikor a felhasználó rányomott arra a gombra/linkre/részre az oldalon, melyet mérsz.




BOUNCE RATE


Valószínűleg a visszapattanási arány jut elsőként eszébe a legtöbbünknek, ha megkérdezik, hogy mondj egy Google Analytics mérőszámot. Ez méri, hogy 100 emberből hányan navigálnak el az oldaladról, anélkül, hogy bármilyen interakcióba lépnének vele.




MIKRO SZEGMENTÁLÁS


Ez polgári nevén a rendkívül pontos célcsoport meghatározás – inkább hirdetési módszer, mint growth hacking okosság. Manapság a milliós nagyságú célcsoportok ideje leáldozott (kivéve, ha te vagy a Coca-Cola és globális brand awareness kampányt tolsz.) és a “new sexy” a sokkal pontosabban célzott hirdetés, melyet, ha a felhasználó meglát, akkor szinte tudja, miért jelentél meg neki. Ebben az esetben garantáltan a CTR a csillagos egekben lesz, a relevancia szinted láttán pedig a medvék is kibújnak a barlangból.




MÉRÉS-ALAPÚ


Ennek kellene lennie az alapnak, mikor bárminek is nekiállunk, ami marketing. Sajnos sok esetben ez nem fontos, részben a technikai tudás hiánya, részben viszont a tudás hiányának elrejtése érdekében. PRO Példa: Nyilván rá lehet mondani egy brand awareness kampányra, hogy hatékony volt, de azért egy Ad recall lift értéket érdemes lenne megvizsgálni, hogy az ügyfél valami kézzelfoghatót is kapjon. Az eladást célzó kampányokról nem is beszélve. Ott pontosan kell tudni, hogy melyik hirdetés hozta az adott eladást, a vásárló milyen célcsoport tagja, mit csinált a weboldalon a vásárlást megelőző időben és így tovább.




MARKETING PSZICHOLÓGIA


Csodálatos tudomány, az egyszer biztos. A vásárlói magatartás befolyásolásának művészete ősi tudomány, melyről manapság rendkívül jó könyvek születnek. Legyen szó a társadalmi bizonyítékról az oldaladon, vagy egy “urgency” technikáról az emailedben, a lényeg, hogy mivel tudunk úgy hatni a vásárló agyára online eszközökkel, hogy képesek legyünk megváltoztatni a gondolkodását előnyünkre. Mi a 7 Digitsnél mindig nagy hangsúlyt fektetünk a pszichológiára. Az email listánkon például az iparági 2%-kal szemben a látogatóink 12%-a akar rajta lenni… Ha érdekel, hogy hogyan, akkor ezt a trilógiát olvasd el.




MARKETING FUNNEL


Ez is régi kifejezés, nem online marketing specialitás. Nyilván a szóösszetételt mindenki érti, csupán a mögöttes jelentése az, amihez érdemes még 1-2 gondolatot fűzni. Egy jó online marketinges sok esetben ilyen tölcsér modellekben gondolkodik. Egy példán keresztül mindenki pontosan érteni fogja, hogy mire gondolok. Futtatsz Facebook hirdetést (1), melyre miután rákattintottak a userek (2), eljutnak a weboldaladra (3), melyen szeretnéd, hogy feliratkozzanak. Az oldalon megfelelő tájékoztatást adsz a miértekről (4), majd a végén egy call-to-action-el (5) megpróbálod őket rávenni, hogy hajtsák végre az adott kérést. Aki feliratkozott, azt elkezded puhítani email marketinggel, mely user oldalról kezdődik az emailed megnyitásával (6), folytatódik a benne lévő linkre való kattintással (7) és végződik egy sales oldalon való landolással (8), melyen megpróbálod őt rávenni (9), hogy vegye meg pénzért a termékedet (10). Viszont van egy rossz hírem. Mind a 10 ponton fogsz veszíteni embereket ebben a funnelben, a kérdés az, hogy hogyan tudod ezeket a potenciális “churn” pontokat hatékonyan optimalizálni és minimalizálni a drop-off-ot.




LPO


Az LPO nem más, mint a landing page optimizálás (nincs köze a technikai SEO optimalizáláshoz) csak lusták vagyunk kimondani minden egyes alkalommal, amikor megkérdezik, hogy mivel is foglalkozunk még a PPC menedzsmenten és a CRO-n kívül. A landing page az az oldal, ahol a felhasználó landol jellemzően egy külső platformról és az oldalnak általában egy célja van (pl. feliratkozás, letöltés, vásárlás). A mi értelmezésünkben egy olyan oldal, aminek menüpontjai is vannak és külön aloldalakra visz, már nem tekinthető landing page-nek, ezt mi is (web)oldalnak becézzük. A landing page optimalizáláshoz több minden szükséges, hogy egy igazán jól konvertáló oldal legyen a folyamat eredménye. Elsősorban minél több adat kell a felhasználók viselkedéséről az oldalon. Meddig mentek le, mit nyomtak meg, meddig maradtak, hányan hajtották végre azt, amit a CTA-nkértünk tőlük. Ezeket lehet mérni Analytics célokkal, “eseményekkel”, hőtérképpel és egyéb advance szoftverekkel. A cél, hogy egy adott oldal részhez egy adott viselkedést tudjunk társítani, majd tesztelés útján kideríteni, hogy más (struktúra, szín, forma, betűméret, font, stb.) vajon jobban működik-e. PRO tipp: A Google Optimize eszköze kíváló landing A/B tesztelésre. Pl. a 7blog.hu/a, 7blog.hu/b és 7blog.hu/c oldalakat szeretnéd tesztelni, akkor a főoldalra jövő forgalmat egyenlő arányban elharmadolja és megmutatja neked, hogy az egyes aloldalakon milyenek a számok és ha eléri a szignifikancia szintet a teszt, akkor nyertest hirdet.




LEAD MÁGNES


A lead mágnes valahol a “hideg érdeklődő” és a “meleg lead” között helyezkedik el, a szavak marketing vonatkozásában. Általában egy kisebb elköteleződést várunk el, ha azt szeretnénk, hogy letöltsék, vagy elolvassák a lead mágnesünket. Ez jellemzően olyan ingyenes tartalom, melyben a piac számára értéket adunk és csak annyit kérünk cserébe, hogy adja meg az adott user az email címét, vagy a telefonszámát, hogy tovább tudjunk haladni a sales funnel-en. A leggyakoribb példa, amikor egy ingyenes e-bookot le lehet tölteni az oldalunkról, cserébe a user email címéért. A user kap némi információ morzsát, mi pedig kapunk egy esélyt, hogy megfelelő email marketinggel, vagy email alapú célzással megbűvöljük és ügyféllé konvertáljuk.




LEAD


B2B vállalkozásoknál használatos kifejezés, egy potenciális ügyfelet jelent. A marketingben beszélünk hideg és forró lead-ekről, a lead-ek hőfoka lényegében az értékesítési folyamatban elfoglalt helyzetét jelenti az adott lead-nek. A hideg lead-ről alig van információnk, és épp csak érdeklődik, a forró lead-ről sok információval rendelkezünk és kész vásárolni.




INTERRUPTION MARKETING


Az inbound marketing ellentéte. Minden olyan platform marketing eszközei (hirdetések, popupok), mely platformokra a júzerek (felhasználók) más célból érkeznek, nem azért, hogy a hirdetők hirdetéseit fogyasszák. Pl. Facebook hirdetés, a barátaid posztjai között.




INBOUND MARKETING


A Hubspot nevű vállalat által bevezetett fogalom, egy olyan marketing metódusra utal, ahol az ügyfelek problémáira adott válaszokon keresztül szerez egy brand hitelességet és adja el a termékeit (például egy grillsütőket forgalmazó cég ír egy cikket a tökéletes kacsasült grillezési fortélyairól, így hitelessé válik a grillezés témakörében, mégis csak azok találnak rá, akik kacsát akarnak grillezni). Az ellentéte az interruption marketing, ahol a felhasználó pillanatnyi szándékával ellentétes tartalmat kínálunk neki (például YouTube videók előtti reklám spot-ok).




HIGH TEMPO TESTING


Ez a módszer egy igen hatékony és gyors módja annak, hogy rátalálj a céged/weboldalad/eladásaid növekedésének a motorjára. Ez is Sean Ellis nevéhez köthető, aki 2013-ban indította a growthhackers.com-ot, de az első pár hónapban azzal szembesült, hogy az oldal látogatottsága nem növekedett, hanem 90 ezer MAU-n megállt. Aztán elkezdte alkalmazni ezt a módszert és 11 hét alatt 152 ezer lett a MAU, mely igen szép eredmény. A high tempo testing lényege, hogy heti sprintekben rengeteget tesztelj. Ez kezdődik egy ötletelés fázissal, melybe bedobálsz minden ötletet, melyeket érdemesnek tartasz tesztelni a növekedés érdekében. (Pl. a landing oldalon való változtatások, hirdetések A/B tesztje, hírlevél címének a tesztelése, stb.) Ha ez megvan, akkor az “ICE” formulával rangsorolod az ötleteket. Vagyis megvizsgálod, hogy az adott ötletnek mekkora hatása lenne a növekedésre (Impact), milyen biztos vagy benne, hogy sikerül elérni az adott hatást (Confidence) és végül eldöntöd, hogy mennyire egyszerű véghezvinni az ötletet (Ease).




GROWTH HACKING


A growth hacking kifejezés már 9 éve jelen van a marketing világában, mely evolúciója a következőképpen nézett ki. 2010-ben kitalálta a kifejezést Sean Ellis, aki korábban olyan cégeknél dolgozott marketing vezetőként, mint a Logmein, a Dropbox, vagy az Eventbrite. Az első pár évben mindenre ez volt a csodagyógyszer, majd következett az a fázis, amikor ez visszaütütt, és elcsépelt bullshit lett belőle. Napjainkban már azt tapasztalom, hogy kezd lecsapódni a kifejezésnek a valódi üzenete az üzleti életben és elfoglalta méltó helyét a marketing világában is. A growth hacking értelmét elsősorban a szemléletben érdemes keresni, mely hozzá párosul. Másodsorban a growth hacker eszköztárában (mi is több mint 30 speciális szoftverrel dolgozunk), harmadsorban pedig abban, hogy egy growth hacker a marketing funnel egészén dolgozik – nem ritkán a termékbe is beleszólva -, míg jellemzően a hagyományos értelemben vett marketing csupán a funnel elejével foglalkozik általában. (Acquisition, Activation)




ÉPÍTETT/METATAGGELT URL


Ez teszi lehetővé azt, hogy ha 10 hirdetést tesztelsz mondjuk Facebookon, akkor az Analytics-ban lásd, melyik hozza a konverziókat. Van a Google-nek egy saját URL építője, melyet itt tudsz elérni. Nem egy rakétatudomány felépíteni megfelelően egy linket, csupán arra figyelj, hogy konzisztens módon építsd őket. A “website url” értelemszerű. A “campaign source” mindig az a csatorna, melyen futni fog a hirdetés, vagy poszt. (pl. facebook) A “campaign medium” mondjuk “cpc”, ha fizetett kampányban használod, vagy “email”, ha levelezőlistára küldöd ki. A “campaign name” mindig egyedi, ahogy elnevezed a kampányod. A “campaign content” -ben pedig a hirdetéseket különbözteted meg. (pl. ad1, ad2, stb.)




ELKÖTELEZŐDÉS


Engagement: Interakció egy oldalon, vagy közösségi csatornán – komment írása, egy gomb megnyomása, termék kosárba tétele, b2b-ben kalkulátorok használata, vagy egy esettanulmány letöltése.




ECOMMERCE BEKÖTÉS


Az e-kereskedelmi funkció segítségével a Google Analytics-ben pontosan tudni fogod, hogy a webáruházadban miből mennyit vásárolnak, milyen értékben. Ezt a “Konverziók”/”Elektronikus kereskedelem” almenüpont alatt találod az Analytics fiókban, melynek bekötéséhez némi fejlesztői know-how kell, vagyis kódban kell turkálni hozzá. Ha ez be van kötve és ha metataggelt URL-t használsz, akkor pontosan tudni fogod, hogy melyik hirdetés hozza a vásárlókat és mennyi moneycash folyik be belőle. Webshopok esetén ez egy alapkövetelmény kell, hogy legyen, mert enélkül kizárt, hogy hatékonyan tudod elkölteni a marketing büdzsét.




DRIP KAMPÁNY


Ez nem más, mint az automatizált e-mail kampány, csak mi így becézzük az online marketing szótárban. A drip.com szoftveréről van szó, mellyel helyettesítjük az automatizált email marketing kifejezést. Nyilván több olyan szoftver is van, mely ezt tudja, például az Active Campaign. Engedj meg egy egyszerű példát. Van egy online ruhaboltod, melyben sportos, elegáns és fast fashion ruhákat árulsz. Van egy email cím listád, melyben lelkes, vásárlásra éhes nők várják 0-24-ben, hogy megkapják a heti hírlevelet tőled, majd kedvezményes áron vásároljanak. Viszont van egy kis probléma, mégpedig az, hogy vannak olyan nők, akik inkább a sportos ruhákat szeretik (és vásárolják) és vannak, akik a fast fashiont. Ha te csak 1 hírlevelet küldesz ki 1-1 fajta ruha akcióval, ahelyett, hogy a megfelelő alcsoportoknak küldenél 3-3 releváns ruhát az adott szegmensben, akkor csökkented a vásárlás esélyét a teljes sokaságnál. Itt jön képbe egy e-mail automatizmus, mint szegmentációs módszer, mely az első hírlevél után elhelyezi az embereket további listákba (szegmentál), aszerint, hogy mire kattintanak az emailen belül. Vagyis, ha valaki a sportosat nézte, akkor ezentúl több sportos tartalmat fog kapni.




CUSTOMER JOURNEY


“A vásárlói élmény útjának” lehetne fordítani, de nincs rá igazán jó magyar kifejezés – itt van még pár próbálkozás. A vásárló érzelmi elköteleződésének és informáltsági fokának a folyamatát jelenti, azt a folyamatosan változó élményt, mely a vásárlót a weboldallal, termékkel, vagy a márkával kapcsolatban éri.




CTA (Call To Action)


Call-to-action, vagyis olyan üzenet, mely valamilyen cselekvésre, tevékenységre próbál rávenni. Ez lehet bármilyen online, vagy offline felületen. A leggyakoribb előfordulása a weboldalakon és appokban lévő gombokon van, melyek megnyomása után a kívánt cél teljesül és általában egy következő lépésre visz.




CRO


A konverzióoptimalizálás egy rendkívül összetett folyamat, melynek az alapja a mérhetőség megteremtése. Konverziót csakis akkor tudunk mérni, ha a megfelelő konverziós pixelek és kódrészletek a megfelelő helyen vannak a landing oldalon és jól vannak összekötve a hirdetési fiókkal.
A Facebook esetében ez a pixel és a pl. “purchase standard event”, a Google Ads esetében pedig a konverziós pixel és az “ecommerce” funkció.
Az jó dolog, hogy pontosan tudjuk mérni a konverziók értékét, de az optimalizálás ehhez képest külön művészet.
Amire szükséged van, az egy halom adat, a megfelelő következtetések levonása, valamint kampánymenedzselési és optimalizálási tapasztalat, lehetőleg minél több.
Optimalizálni csak bizonyos mennyiségű adat és pszichológiai háttér birtokában lehet és érdemes – ettől olyan speciális tudomány a growth hacking.




CORNERSTONE TECHNIKA


Az egyik legfejlettebb tartalommarketing módszer, mely erős keresőoptimalizálási alapokon nyugszik. Általában hosszabb tartalom, amely a kiinduló tartalma későbbi több másiknak, ahova átlinkel és a többi tartalom is visszalinkel a cornestone tartalomra.




TARTALOM OPTIMALIZÁLÁS


Content optimalization: egy weboldal tartalmainak (cikkeinek, képeinek, videóinak) rendszerint apróbb technikai jellegű változtatása egy adott cél elérése érdekében. Például jobb keresési találati hely elérése, vásárlók jobb konvertálása.




CLTV


A “customer lifetime value” (hosszútávú ügyfélérték) arra az értékre vonatkozik, melyet egy ügyfél képvisel, amíg az ügyfeled. Vagyis ha átlagosan nálad egy ügyfél 20 ezer forintot hagy, mielőtt felhagyna a szolgáltatásoddal (van aki 10 ezret, de van aki 30 ezret), akkor a cLTV ennyi lesz. Ha a CAC mondjuk ebben az esetben 2 ezer forint, akkor ne sokat gondolkozz azon, hogy megéri-e abba a marketing csatornába önteni a pénzt, ami ezt a 2 ezres CAC-ot tudja hozni, mert még a végén bezárul az opportunity window.




CHURN


Lemorzsolódás, user vesztés. Jellemzően olyan helyeken fordul elő egy oldalon, vagy appban, ahol érdeklődést veszíthetnek a userek és elhagyják az általad gondosan felépített felületet. A legismertebb “churn” a visszapattanási arány a weboldalon. De amivel még sokszor találkoznak, főleg az e-kerskedelmi webáruházzal rendelkező kollégák, az a kosár-checkout-vásárlás folyamatában történő lemorzsolódás, mely során igen bosszúsak tudunk lenni, ha a vásárlók száma nem egyezik meg az előző kettő lépésnél jelenlévő userek számával.




ÜGYFÉLSZERZÉSI KÖLTSÉG


Az ügyfélszerzési költség (customer acquisition cost) hárombetűs angol megfelelője, mely az egyik legfontosabb mérőszám a digitális marketingben – és ez általános üzleti rövidítés, nem csak a growth hacking sajátja. A számítása nem túl bonyolult művelet. Ha pl. egy hónapban 10 ezer dollárt költöttél marketingre és abból lett 3800 vásárlód, akkor a CAC 2,6 dollár. Az más kérdés, hogy a CAC megéri-e üzletileg. Mert ha minden vevő átlagosan elkölt 2 dollárt nálad, akkor annyira nem (az előző példánál maradva), ha viszont többet költ, mint a költséged + a profit marginod, akkor már annál inkább.




ÁTKATTINTÁSI ARÁNY


Click-thorought-rate: arányszám, amely megmutatja, hogy a megtekintést követően milyen gyakran kattintanak az emberek a hirdetésére. A CTR segítségével mérheti fel, hogy milyen jól teljesítenek a kulcsszavak és a hirdetések.




GOOGLE ANALYTICS


Analytics: a Google Analytics a Google termékcsaládhoz tartozó, online oldalak látogatási statisztikáit és viselkedési módokat mérő és követő alkalmazás.




ADWORDS


A Google online hirdetési rendszere, ahol a hirdetőknek csak a hirdetésekre történő kattintások után kell fizetni. Ezekben a hirdetésekben az is megadható, kit és hol akarunk elérni.




ADATVEZÉRELT MARKETING


Data driven marketing: az adatvezérelt marketing alapja a látogatók viselkedéséből és az online térben töltött idejéből következtessen a látogatók magatartására és a magatartás alapján alakítson ki személyre szabott hirdetéseket.




UX/UI


Felhasználói élmény (user experience) és felhasználói interfész (user interface). Ahogy nekem a UX-es barátaim szokták magyarázni, a UX egy appnak, vagy weboldalnak a struktúrája, mely egyértelművé teszi számodra, hogy mit hol találsz. A UI pedig a dizájn rajta, beleértve a színeket és formákat. Persze nem mindig találkoznak az elképzelések: Ezt az igazán profi UX csapatok, akik komplex alkalmazásokat fejlesztenek, kutatókkal és pszichológusokkal végzik. Továbbá nagyon ritka az olyan szakmabeli, aki kellően jó UX-et tud tervezni egy pl. landing page-nek és a dizájn is kifogástalan. De semmi ok a pánikra, nálunk szerencsére van ilyen. Az online marketing világában nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a szakszavakkal, nem árt, ha tudjuk, mit jelentenek az adott alkalmazásokhoz, közösségi oldalakhoz tartozó szakkifejezések. A következőkben megtudhatjátok mivel foglalkozik a Google tag manager, miben segítenek nekünk a hirdetésblokkolók és miért fontos számunkra a keresőoptimalizálás.




UPSELL LEAD


Olyan vásárló azonosítására használják az értékesítők ezt a fogalmat, aki már vásárolt valamit, de van rá esély, hogy az eredeti terméket meghaladó megoldásra lesz szüksége, vagyis többet fog költeni. A marketing szempontjából ott van jelentősége, hogy az upsell lead-ek azonosítása révén a marketing nagyon könnyű győzelmeket képes kínálni az értékesítőknek.




SALES-QUALIFIED LEAD / MARKETING QUALIFIED LEAD


Az, hogy ki mit tart a vállalkozás szempontjából lényeges, remélhetőleg egyszer majd profitot termelő lehetőségnek, azt elég gyakran máshogy látja az ügyfélszerzésben érdekelt marketing és a bevétel-generálásban érdekelt értékesítő. A hagyományos marketinget sokszor azon mérték a B2B vállalatoknál, hogy hány érdeklődőt képes felmutatni – az értékesítők azonban abban voltak érdekeltek, hogy minőségi ügyfél-jelöltekkel töltsék az idejüket. Ezért a komoly vállalatok mérik, hogy hány lead érkezett be a sales szerint és hány a marketing szerint, ez az SQL / MQL arány. Ha ez az arány nagyon alacsony, akkor a merketing lead-nek tekint olyanokat is, akik valójában nem azok. Ilyenkor a menedzsmentnek meg kell viszgálnia, hogy mi a probléma: a marketing túl laza, az értékesítők túl bénák, vagy egyszerűen csak nem dolgoznak együtt?




RETENTION


A szó az ügyfelek aktivitásának megőrzésére utal. Például retention mérőszámok a MAU és a DAU, melyek a “monthly active users” és a “daily active users” kifejezéseket hivatottak rövidíteni. Ha pl. van egy alkalmazásod és 100 letöltésből (Acquisition) mondjuk van 80 regisztrációd (Activation), de csupán az emberek 3%-a tér vissza legalább 1x egy hónapban az appodba, akkor ott bizony retention problémák vannak. Ismerek viszont olyan céget is, melynek közel 1 millió regisztrált felhasználója van és a WAU-ja 33%, mely igen szép. (Gondolom mindenki kitalálta, hogy a weekly active userekről beszéltem és nem a kutyaugatás retention-jéről). Webshop bevétel elemzéséhez például kritikus információ a retention.




RETARGETING


Olyan hirdetési célzás, ahol azokat célozzuk a fizetett online hirdetéseinkkel, akik már jártak az oldalunkon, láttak egy bizonyos terméket, stb. Az “újra-célzás” elnevezés találó, hiszen ezek az emberek már jártak az oldalunkon, ugyanakkor a retargeting hirdetés célzásánál felhasználhatjuk azt az információt (például kosárba tett egy bizonyos terméket), amivel az első látogatása alkalmával még nem rendelkeztünk.




PRODUCT/MARKET FIT


Ez az az ideális állapot, amikor a terméked által adott megoldások találkoznak egy piaci szegmens közönségével és szerelembe esnek. Viszont fontos tudni, hogy a szerelem múlandó és hamar ez a “fit” elcsúszhat, ahogy a piac változik, vagy a terméked fejlődik. Ebben a Quora feed-ben jobbnál jobb válaszok születtek ennek az elmagyarázására, így én inkább a szakikra hagyom, hogy kifejtsék ezt a manapság divatos kifejezést.




PIACI VALIDÁCIÓ


Ez az, amikor szignifikáns adatokkal alá tudod támasztani, hogy kell a cuccod az embereknek, ha nagyon egyszerűen akarom leírni. Szerencsére már szinte csak olyan ügyfeleink vannak, akik ezt pontosan értik és meg sem fordul a fejükben az, hogy alapos tesztelés nélkül döntsenek. Korábban, a startup hajnalán még ezt szinte minden nap el kellett magyarázni az ötletet az egekbe magasztaló, de “go-to-market” stratégiával nem rendelkező titánoknak.




MVT


A multi-variant testing azt a tesztelési módot jelenti, amikor nem csupán 1 dolgot tesztelsz 2 hirdetésen (Merthogy ez az A/B teszt), hanem több mindent egyszerre. Ilyenkor jellemzően sok képet összeeresztünk számos főcímmel és szöveggel, majd megmérjük, hogy melyik variáns a nyerő. Erre vannak speciális online marketing eszközök.




BEFEKTETÉSARÁNYOS MEGTÉRÜLÉS


Return of investment: a ROI nem más, mint a nettó nyereség aránya a költségekhez képest. A hirdetési költségek és a nyereség arányát méri. Általában ez a legfontosabb adat a hirdetők számára, mert alapját a meghatározott hirdetési célok jelentik, és megmutatja azt a tényleges hatást, amelyet a hirdetések gyakorolnak a vállalkozásukra. Egyszerű a kiszámítása, és egyértelműen megmutatja, hogy érdemes-e befektetni az adott lehetőségbe.




CSELEKVÉSRE FELHÍVÁS (CALL TO ACTION)


Call-to-action: a marketingben egy olyan instrukció, amely azonnali választ követel a fogyasztóktól. Az a felszólítás, amellyel megmondják a látogatónak, hogy mit szeretne vele elvégeztetni. Rábírja a fogyasztókat egy termék megvásárlására vagy személyes adataik biztosítására.




CÉLZÁS


Targeting: hirdetések célzása, akár Facebookon akár más online marketing eszközökön.




DIGITÁLIS MARKETING


Digital marketing: teljesítményalapú, online marketing. Az interaktív üzleti munka marketing tevékenységének azon formája, amely az elektronikus közegben sajátos módon kommunikál tömegekkel, globális értékesítést támogat online és offline eszközökkel. Az online marketing eszközei például: keresőmarketing, mobilmarketing, sajtóközlemények, banner hirdetések, vírusmarketing, blogok. Az online marketing főleg az eladó és az egyszemélyes piacot képző vásárló közötti kommunikációban valósul meg. A kommunikáció célja, hogy megalapozza a potenciális vásárlóban a bizalmat az eladó iránt.




DISPLAY HÁLÓZAT


Display network: a Google Hálózat része. Több mint egymillió webhely, videó és alkalmazás – a hirdetésmegjelenítési lehetőségek gazdag tárháza. A hálózatot alkotó webhelyek releváns AdWords-hirdetéseket jelenítenek




E-KERESKEDELEM


Ecommerce: az eccomerce (vagy e-kereskedelem) az árucikkek és szolgáltatások elektronikus úton – elsősorban az interneten és számítógépes hálózatokon – való eladása, vásárlása, illetve cseréje.




ESEMÉNYVEZÉRELT MARKETING


EDM: event-driven marketing, magyarul eseményvezérelt marketing, a marketingen belül egy tudományág, mely egy adott vállalat arculatához illeszkedő rendezvény megszervezését és lebonyolítását jelenti. E rendezvény célja a vállalat, a márka vagy a termék összekapcsolása egy pozitív, kellemes, egyedülálló élménnyel. Az eseménymarketing célja, hogy vendégek számára kialakuljon egy pozitív képzettársítás a rendezvény és a vállalat, márka vagy termék között.




ÉRTÉKESÍTÉS


Sales: az a folyamat, amikor egy cég úgy próbálja meg értékesíteni a termékeit, hogy reklámozza, vagy egyéb módokon kívánatossá teszi azt a vevők számára.




FACEBOOK HIRDETÉSEK


Facebook ads: a Facebook Ads a legismertebb közösségi oldal, a Facebook hirdetési lehetősége, ingyenes vagy fizetős weboldalak reklámozása. Ezzel rajongókat, látogatókat vonzhatnak az adott weboldalra. A különböző cégek itt is megoszthatják legújabb termékeiket, szolgáltatásaikat, amikre követőik reagálhatnak like-olással, kommenteléssel, ami visszajelzés az oldalak számára.




FACEBOOK INSIGHT


Facebook Insight: ezzel az alkalmazással az oldalak meg tudják vizsgálni látogatottságuk adatait, rajongóik szokásait, így hatékonyabbá téve működésüket.




FELHASZNÁLÓK


Users: azok a személyek, akik egy számítógépes vagy számítógép-hálózati szolgáltatás felhasználója. A felhasználóhoz gyakran felhasználói fiók tartozik, amit felhasználói név azonosít.




FOGYASZTÓ


Customer: az a természetes vagy jogi személy, aki gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül vesz, rendel, kap, használ valamely árut vagy szolgáltatást.




GERILLAMARKETING


Guerilla marketing: a nem hagyományos marketing eszközök illetve technikák összefoglaló neve. Olyan, a meghökkentést célzó akció, amelyről általában nem derül ki, hogy valójában reklám.




G-MAIL HIRDETÉSEK


Gmail ads: magyarul Gmail hirdetések. Több formája lehetséges. Az egyik a felhasználó által először látott, a Gmail-postaláda külső megjelenésébe illeszkedő összecsukott hirdetés. A felhasználók a további részletek megjelenítéséhez egy kattintással kibonthatják ezt a formátumot. A másik pedig az összecsukott hirdetésre kattintva megjeleníthető kibontott hirdetési egység. Ezek a teljes oldalas natív hirdetések a céloldalakhoz hasonló információmennyiséget és vizuális lehetőségeket kínálnak. A Gmail-hirdetéseknél lehetőséget biztosítottak a felhasználóknak arra, hogy aktívan szabályozzák a számukra megjelenő hirdetések típusát.




GOOGLE TAG MANAGER


Google Tag Manager: magyar nevén Google Címkekezelő, ennek révén gyorsan és egyszerűen lehet frissíteni egy adott webhelyen található címkéket és kódrészleteket, például azokat, amelyeket forgalomelemzésre és marketing-optimalizálásra szeretnénk használni. A Google Címkekezelő használatával több webhely címkéit is lehet kezelni.




GUI


Graphical user interface: a grafikus felhasználói felület a számítástechnikában olyan, a számítógép és ember közti kapcsolatot megvalósító elemek összessége, melyek a monitor képernyőjén szöveges és rajzos elemek együtteseként jelennek meg. A grafikus felhasználói felületeken alapvető szerepe van a mutatóeszközök, például az egér használatának, amelyekkel a grafikus felület elemei intuitív módon, a fizikai világ egyfajta modelljeként kezelhetők. A leggyakoribb grafikus felhasználói elemek az ablakok, menük, választógombok, jelölőnégyzetek és ikonok, valamint a mutatóeszközhöz kapcsolódó egérkurzor.




HIRDETÉSBLOKKOLÓK


Adblocks: olyan programok, amelyek a weboldalakon megjelenő hirdetéseket blokkolják, így segítik a felhasználót, hogy megszabaduljon a bosszantó reklámoktól. Emellett kellemesebbé teszik a szörfölést, felgyorsítják az oldalak betöltését. A blokkolás egy erre a feladatra készült bővítmény telepítése után lép működésbe.




HIRDETÉSCSOPORT


Ad groups: a hirdetéscsoport egy vagy több olyan hirdetést tartalmaz, amelyek egy megosztott kulcsszókészletet céloznak. A hirdetéscsoportokat arra használhatja, hogy a hirdetéseket egy-egy közös témakör köré csoportosítsa. Például megpróbálhatja a hirdetéscsoportokat a különféle termék- és szolgáltatásfajták szerint elkülöníteni.




HÍRLEVÉLMARKETING


E-mail marketing: a direkt marketing elektronikus formája, amely ideális esetben a címzett kérésére érkezik hozzá bizonyos időszakonként. A meglévő ügyfelek számára hírlevél formájában személyes ajánlatokat, aktuális termék akciókat küldenek.




HONLAP


Homepage: más szóval weblap vagy weboldal, egy olyan webdokumentum, mely megfelel a World Wide Web számára és alkalmas arra, hogy egy webböngésző megjelenítse. A weboldal az, ami megjelenik. Egy weblap egy webes forrás, amely további webes forrásokat foglalhat magában A weblapokat a webcímükkel azonosítjuk.




KATTINTÁSI KÖLTSÉG


Cost per click: a tényleges kattintásonkénti költség (tényleges CPC) a kattintás után fizetendő végösszeg. Gyakran kevesebbet – néha sokkal kevesebbet – kell fizetnie, mint a maximális kattintásonkénti költség (max. CPC) ajánlat, amely összeg a kattintásért tipikusan fizetendő legmagasabb összeg.




KATTINTÁS ALAPÚ MARKETING


Pay per click: egy hirdetési szolgáltatás, amelynél a hirdető azokért a reklámmegjelenésekért fizet, amelyek után a felhasználók a hirdető weboldalára érkeznek. Továbbá olyan hirdetéstípus, ahol a hirdető a tényleges átkattintások száma alapján fizet A hirdető számára a hagyományos bannerekkel szemben, ahol a megjelenítés alapján történik az elszámolás, anyagi szempontból sokkal előnyösebb.




KERESŐOPTIMALIZÁLÁS


Search Engine Optimization: a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti “normál” avagy nem fizetett keresési eredményekben. Általánosságban minél előbb, azaz jobban rangsorolva a találati oldalon és többször jelenik meg egy oldal a találati listában, annál több látogatást szerez a kereső használóitól. Különböző területeket céloz meg: képkeresés, videókeresés, újságcikk-keresés.




KONVERZIÓ


Conversion: akkor keletkezik konverzió, ha a honlap látogatója valamilyen, a honlap tulajdonosa számára értékkel bíró dolgot tesz, például megrendel egy terméket, feliratkozik egy hírlevélre, ajánlatot kér. A konverzió az egyik legfontosabb fogalom az online marketingben, hiszen minden honlapnak kell, hogy legyen valamilyen célja. Ezek a célok a konverziós célok, és a célok teljesülésekor beszélünk konverzióról.




KONVERZIÓS KÖLTSÉG


Conversion cost: amely e-mail vagy egyéb online marketingtevékenység esetén egy új előfizető vagy vásárló megszerzésének költsége. Kiszámítása: a kampány teljes költségét elosztjuk az új előfizetők, vásárlók számával.




KÖZÖSSÉGI MARKETING


Social media marketing: olyan marketing stratégia, amely aktív, ám nem tolakodó eszmecserét igyekszik elindítani és fenntartani lehetséges és korábbi fogyasztók között. Összeköti a meglévő ügyfeleket a lehetségesekkel; a lehetséges ügyfeleket egymással; a meglévő ügyfeleket egymással; a meglévő és lehetséges ügyfeleket a céggel a hűség megszilárdítása érdekében.




KÖZÖSSÉGI MÉDIA


Social media: olyan médiumok összessége, amelyet a felhasználók töltenek meg tartalommal. Bárki részt vehet a közösségi médiában, mivel ez egy olyan közösség, ahol nyílt párbeszédeket folytatnak egymással a felhasználó irányítás nélkül, főleg összeköttetés, kapcsolat kialakítása végett. A közösségi média egy rendkívül szerteágazó és dinamikusan fejlődő online tér, amely többnyire olyan szolgáltatásokból áll, mint a közösségi oldalak, közösségi terek, blogok, mikroblogok, videó-, kép-, és zenemegosztó portálok.




KÖZÖSSÉGI OLDALAK


Social networking websites: olyan weboldalak (vagyis egy domain névvel leírható halmaz), ahol az olvasók megjegyzéseket tehetnek, képeket, szövegeket tölthetnek fel, egymással kapcsolatba kerülhetnek.




KPI


Key performance indicators: magyar nevén kulcs teljesítménymutatók. KPI -t valamilyen folyamat, vagy művelet monitorozására szokás alkalmazni. Nem csak rendeléseket, de szinte bármilyen, üzletileg kritikus pontra érdemes lehet bevezetni. Például megrendelések teljesítési ideje, vagy a kollégák által elvégzett munka mennyisége, bármi, ami képet adhat a cég működéséről, teljesítményéről.




KULCSSZAVAK


Keywords: kulcsszó alatt itt azokat a kifejezéseket értjük, amelyeket a felhasználók a Google keresőjébe beírnak, és amelyeket a weboldalak tulajdonosai beépítenek a tartalmaikba annak érdekében, hogy a felhasználókat az oldalaikra vonzzák. A Google nemrégen elindított egy új eszközt, amely megváltoztathatja a potenciális kulcsszavak megtalálásának módszerét, ez pedig nem más mint az Adwords Kulcsszótervező. Ez az elnevezés is utal rá, hogy maga az eszköz a fizetett hirdetések kialakításához lett létrehozva, azonban az eszköz a keresőoptimalizálás során is jól használható.




LANDOLÓ (FOGADÓ) OLDAL


Landing page: magyar nevén fogadó oldal, a honlapnak egy olyan oldala, amivel a látogató először találkozik. Egyértelmű, hogy ezen az oldalon rendkívül sok múlik, hisz ez alapján marad az oldalon a látogató, vagy továbbkattint. Marketing szempontból olyan oldal, ahová az online kampányokból a látogatókat irányítják.




LINKEDIN


Linkedin: a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózata. Üzleti kapcsolatok létesítésére épít. Segítségével személyre szabott profilt hozhatunk létre, ismerősöket jelölhetünk be és különböző szakmai és álláskeresési csoporthoz csatlakozhatunk. Továbbá a cégek olyan személyeket is elérhetnek, akik nem keresnek állást.




MÁRKAÉPÍTÉS


Branding: tevékenységek összessége, amelyek a márka megismertetését célozzák úgy, hogy a gyártó által megálmodott kép társuljon hozzá. Az a folyamat,amikor a márkanév kitalálásától kezdődően ismertté válik a fogyasztók számára. Először a márkanév kitalálása, célcsoport meghatározása, pozicionálás, végül a termék megkülönböztetése a versenytársak termékétől. Ezután megtörténik a márkahűség, ami az újravásárlásra ösztönzi a fogyasztót. Sikeresnek akkor nevezhető a márkaépítés, ha a márkanév meghallása után a potenciális fogyasztók be tudják azonosítani a fogalom mögött levő terméket, szolgáltatást, szervezetet.




MARKETING


Marketing: tágabb értelemben a marketing egy olyan vállalati tevékenység, ami a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. A marketing kiterjed olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás, vagy a politika.





Bálint Vojnits

Data-driven Digital Growth

Copyright © 2019 Design Your Life – Minden jog fenntartva