Kutatás és Elemzés ingyenes Google eszközökkel
I. A Google Chrome böngésző keresője
Az internetes keresés mindennapjaink elengedhetetlen része. A keresők közül a Google kiemelkedően a legnépszerűbb. Ezt használjuk a legtöbben és leggyakrabban. Az elmúlt években nagyon sok időt sikerült spórolnom azzal, hogy készségszintre fejlesztettem számos keresési fortélyt. Most a Google trükkök közül válogattam ki a kedvenceimet.
A Google magasan a legnépszerűbb internetes kereső. Olyannyira közkedvelt, hogy
az internetes keresések 93%-a Google-ben történik.
Forrás: Statista
Ha ismerünk néhány apró fortélyt, jelentősen felgyorsíthatjuk a keresés folyamatát. Ezáltal koncentrálhatunk a lényegre: a tartalomra.
Egy keresés folyamata általában így néz ki:
Beírunk egy keresőszót, megnézzük az első néhány (3-5-10) találatot.
A, ha megtaláltuk amit keresünk, örülünk.
B, ha nem találtuk meg azt, amit keresünk, akkor pontosítjuk a keresést.
Ha például azt szeretném tudni, hogy az emberek milyen kereső szavakat használnak akkor, amikor valamilyen vállalkozással kapcsolatos kihívásra, problémára keresik a választ, alkkor elég a fő kulcsszót beírnunk a keresőbe és a google listázza elénk a közelmúltban leggyakrabban használt kereső kifejezéseket.
Megjegyzés:
Keresés találatokra kattintunk, majd egyszer csak bezárjuk őket, vagy új ablakban újra fellépünk a keresőbe. Ezt hívjuk bounce-nak.
A bounce rate (elkattintási arány) azt mondja meg,hogy hányan zárják be weboldalunkat egy oldal megtekintése után. Ez ellen rendszeresen próbálunk küzdeni, azonban nem feltétlenül probléma. Lehet hogy a felhasználók egyszerűen megtalálták a választ a kérdésükre. Esetleg megosztották oldalunkat, vagy elmentették könyvjelzőként.
Pogo-sticking: Átkattintás után hányan lépnek vissza másodperceken belül a keresőbe, majd kattintanak másik találatra. Ez ezt jelenti a Google számára, hogy mivel nem találták meg nálunk amit kerestek, nem vagyunk relevánsak arra a kereső kifejezésre. Tehát ez a tényező SEO szempontból rendkívül hátrányos.
Bár ez inkább klasszikus poén, mint a valóság, de azért van alapja:
“Ha el akarsz rejteni valamit az emberek elől, csak tedd a Google listájának 2. oldalára. Ott senki sem keresi.”
Ennek kiküszöbölése érdekében mutatok néhányat a speciális Google keresési gyakorlatok közül, melyet én is használok a mindennapokban. Ezeket alkalmazva hatékony Google felhasználóvá válhatsz, amivel rengeteg időt spórolsz meg a vállalkozásnak.
Ebben a modulban 16 böngésző-keresési gyakorlatot találsz.
Megjegyzés: A gyakorlatokhoz érdemes a Google Chrome legfrissebb verziójú böngészőjét használni, valamint angol nyelven keresni vele. Néhány trükk ugyanis magyarul egyáltalán nem, vagy csak alkalmanként működik. Ugyanezek Firefox, Explorer vagy Safari alatt nem mindig működnek. Tehát maradjunk a Google Chrome-nál. Nem bánjuk meg.
1. Keress rögtön a címsorból
Az első valószínűleg sokak számára ismert, azonban kezdjük az alapoknál. Ma már nem szükséges felkeresned a www.google.hu-t, és a keresőmezőbe írni a kívánt keresőszót. Ezt gépelheted a címsorba is, ahova egyébként az URL-eket írnád. Ezzel tehát időt nyersz.
Internet Explorer vagy Edge böngésző esetében biztosan Bing lesz az alapértelemezett webes böngésződ. Ezt az alap szoftver beállításainál mindig módosíthatod.
Tipp: a Ctrl+L billentyűkombinációval rögtön a címsorba ugorhatunk. És máris kezdhetjük gépelni a kifejezést, amit keresünk.
2. Google keresés adott oldalon
Alap esetben a beírt szavunk, kifejezésünk keresése a teljes, Google által indexált (beolvasott) weboldalak körében le fog futni. Ez az internet 95 százaléka.
Írd a keresőmezőbe a weboldal címét, és a kulcsszót a következő módon: site:travelutioner.com lifestyle vállalkozás. Ezzel a módszerrel az eredménylistán az általunk megadott kulcsszóhoz leginkább kapcsolódó, legrelevánsabb weboldalakat mutatja a Google.
3. Zárj ki szavakat a keresésből
Ha ki szeretnél szűrni olyan találatokat, melyek feleslegesek számodra, mivel csak hasonló az írásmódja, vagy a jelentése, akkor ezt könnyedén megteheted egy kötőjel segítségével.
Nem mindig működik majd tökéletesen, de arra mindenképp jó, hogy ha lépésről lépésre szűkítjük a találati elemeket (több kifejezést is kizárunk), akkor pontosabb találatokat kapunk.
4. Találj kapcsolódó oldalakat
Ha nagyon szeretsz egy oldalt, de már elolvastál minden bejegyzést, és szeretnél még hasonló tartalomról értesülni, akkor a “related:” kulcsszót kell használni. Ha például alternatívát szeretnél találni hírportálok esetében:
5. Keress fájlokra
Ha kifejezetten dokumentumokra szeretnénk keresni, akkor érdemes fájltípus alapú keresést alkalmazni. Ezek általában pdf-ek (Adobe Acrobat reader fájl), ppt-k (prezentációk), valamint doc (word alapú) fájlok szoktak lenni.
6. Jolly joker keresés
Ha a nyelved hegyén van egy szó, vagy egy kifejezés, de nem jut eszedbe, és a Google automatikus kiegészítője sem ajánlja fel, akkor használj *-ot. Egész más eredményeket kaphatsz mint egy félig beírt szóra való kereséssel.
7. Konkrét kifejezést tartalmazó keresés
Amennyiben szeretnéd, hogy egy kifejezés mindenképp és pontosan ugyanúgy írva szerepeljen a találatok mindegyikében, akkor az adott szót, szavakat tedd idézőjelbe.
8. “és/vagy”
Amennyiben azt szeretnéd, hogy a keresés minden szavát tartalmazza a találat, írd közéjük, hogy “és”. Ha pedig több szó is megfelel számodra egy keresés során (pl. szinonimák esetén), akkor közéjük a “vagy” szót téve ezt érteni fogja a Google, és ennek megfelelően mutat keresési találatokat. Angolra állított Google esetében “and” és “or” kifejezéseket kell használni.
9. Szövegben, címben és URL-ben való keresés
Ha azt szeretnéd, hogy a Google a keresőszót csak egy részben keressen, akkor a következőket alkalmazd:
a szövegtörzsben: allintext:{keresőszó},
a címben: allintitle:{keresőszó},
az URL-ben: allinurl:{keresőszó}.
10. Mértékegység átváltás
Ha kíváncsi vagy, vagy nem jut eszedbe két mértékegység között az átváltási arány, a Google instant válasz formájában megmondja. Ehhez az “in” vagy “to” szót kell beírnunk a mértékegységek közé. Hátránya, hogy ismernünk kell angolul a mértékegységek nevét.
Ez a megoldás tökéletes például valuta átváltásának kiszámításához, illetve árfolyamok ellenőrzéséhez.
11. Képalapú keresés
Használhatsz kulcsszó helyett képet is a kereséshez. Ennek akkor lehet értelme, amikor például tudni szeretnéd, hogy az adott kép, ami a birtokodba jut, valódi-e, vagy elérhető-e jobb minőségben. Ha például azt gyanítod, hogy kamu felhasználó jelölt be valamilyen oldalon, akkor csak mentsd le a profilképét és nézd meg, hogy van-e rá hasonló találat. Ha pedig találtál egy képet, ami tetszik, de a minősége / felbontása nem elég jó, akkor ellenőrizheted, hogy nincs-e fent valahol ugyanaz a kép jobb minőségben.
A Google képalapú keresés során fel tudod tölteni a keresett képet a kamerára kattintva, a kereső pedig megvizsgálja, hogy van-e más találat az adatbázisban.
12. Mikor is indul a járatod?
Ha egy repülőjáratról szeretnél több információt megtudni, elég annak repülési számát beírni a keresőbe.
13. Helyi idő
Ha nyaralsz, és szeretnéd tudni, hogy mennyi az idő San Franciscó-ban, vagy bárhol a világon, akkor erre is könnyen rátalálhatsz.
14. A közelben…
Ha szeretnénk valamilyen helyet keresni a környéken, de nem tudjuk, hogy pontosan mit, sokszor elég beírni a keresőbe. Pl. pizzéria, étterem, konditerem. Ezután elég csak átkattintani a térképre, és nagyban kereshetünk a találatok között.
Ez a megoldás mobilon is működik Google Maps applikációban.
15. Számológép
Ahhoz, hogy tudjuk a Google számológépét használni, csak be kell gépelni a keresőbe, hogy “számológép”.
Ha rögtön a műveletet írjuk be a Google-be, akkor is kiadja az eredményt.
16. Makrogazdasági adatok
Az utolsó tipp a Google trükkök közül: ha országokra vonatkozó adatokat szeretnénk egyszerűen, ugyanakkor strukturáltan elérni, sok esetben elég beírni az ország nevét, és a mutatót.
Ha további mutatókat szeretnénk látni, illetve akár összehasonlítani országokat, erre is van lehetőség a “további adatok” linkre kattintva.
II. Google trends
Google Trends: Mire jó és hogyan használd? (módszerek & példák)
Ha csináltál már valaha kulcsszó kutatást, vagy csak érdeklődtél egy téma iránt, akkor egyszer biztos használtad már a Google Trends-et. Azt viszont kevesen tudják, hogy a szoftver nagyon sok hasznos funkciót rejt.
Mi az a Google Trends?
A Google Trends a Google keresések aktuális trendjeit mutatja meg. Megnézheted vele egyes témakörök népszerűségét, szezonalitását, a geográfiai érdeklődést vagy akár az egyre népszerűbbé váló kifejezéseket is.
Csupán rá kell keresned az adott kulcsszóra, és máris láthatod a kimutatásokat, amelyekre rengeteg szűrőt találsz. A kereséshez hasonló kifejezéseket és témákat is mutat, ezért is használják sokan kulcsszókutatáshoz is. Érdekesség, hogy csak 2004-ig visszamenőleg mutat adatokat, azelőtt sajnos még nem gyűjtötték.
A kezelőfelület
Balra látod az általad keresett szót az oldal tetején. Jobbra mellette van az összehasonlító. Ide beírva bármely kifejezést össze tudod hasonlítani a sajátoddal.
Szűrőket használva sokkal pontosabb adatokat tudsz előhozni.
Először megmutatom, hogyan tudod használni az eszközt kulcsszó kutatáshoz
Következő lépésként a tartalom stratégiádhoz adok segítséget
Majd végül a tartalmaid promótálásához mutatok 1-2 okos trükköt
Kulcsszókutatás
Kulcsszókutatáshoz a Google Trends kihagyhatatlan. Az alsó sorokban kiadja a hasonló témaköröket, illetve a hasonló keresési kifejezéseket.
Ez már önmagában is tök jó (figyelj, mert alul lehet lapozni, nem csak 5 darabot ad ki), de ezt még tovább lehet egy szinttel vinni:
Az ott kiadott kifejezéseket újra vidd be a keresésbe. Ekkor még több, már az új kereséshez kapcsolódó szavakat fog kidobni. Nagy átfedés lesz az előző keresés és a mostani között, de igazi kincseket is lehet találni köztük.
Szűrők:
A szűrők változtatásával folyamatosan újabb és újabb kulcsszavakat fogsz találni. Váltogasd, próbálj ki mindent. Például, ha a focira keresel, teljesen más szavakat fog kiadni a “hobbi” kategóriára szűrve, és teljesen mást a “játék” kategóriára szűrve.
Tartalom stratégia
Amikor összeállítjuk, milyen tartalmakat fogunk gyártani, akkor kötelező használni ezt a programot. Nem csak abban segít, hogy mit, de a hogyan kérdésre is nagyon jó segítséget kapunk.
Összehasonlítás:
Amint beírsz egy kulcsszót az “Összehasonlítás” részhez, azonnal meglátod a két kifejezés egymáshoz viszonyított eredményeit.
A példa kedvéért összehasonlíthatod a fidget spinner-t (2018 egyik legnagyobb divathulláma a fiatalok körében) és a yoyo-t.
Tökéletesen látszik, hogy az egyik csak egy fellángolás volt, a másik viszont egy folyamatosan népszerű játék. Így ha valaki tartalmat akar gyártani, célszerűbb a folyamatosan eredményeket hozó megoldást választani.
Multimédia:
Meg tudod nézni, hogy egy adott formátumban melyek a leginkább felkapottá váló tartalmak. Amikor a futballra keresünk, láthatjuk, hogy a világbajnokság produkálta a legnagyobb növekedést.
Ezzel elég jó tartalom ötleteket találtunk, kiválasztjuk a témánkat – de ekkor még nem tudjuk, milyen multimédiával töltsük meg a cikket. Ekkor használhatjuk a Google Trends szűrőjét, és web keresés helyett képi keresést futtatunk, amelyekre ezeket a találatokat kapjuk:
Innen kiderül, hogy leginkább a nemzeti válogatottak csapat fotójára növekedett meg az érdeklődés a vb ideje alatt.
Ugyanezt megtehetjük Youtube, hír, vagy Google Shopping kereséssel is – és egyből látni fogjuk, mely termékek, videók, és hírek futottak fel nagyon.
Pro tip: A hasonló találatoknak is van egy szűrője. Kereshetünk növekedés alapján (jobb sarokban a lenyíló fül), ekkor a legnagyobb növekedést produkáló kifejezéseket kapjuk meg.
De ha átállítjuk a lenyíló ablakot, hogy a top találatokat mutassa, akkor az érdeklődés csúcsán álló topikokat és kifejezéseket találunk.
Promózási stratégia
Posztolási naptár
Azt is ki lehet deríteni, hogy az adott tartalomra keresők a hét melyik napján keresnek a legtöbben az adott termékre. Egyszerűen csak leszűröd egy hónapra a keresést, és ha trendet látsz benne (pl.: a hét mindig ugyanazon részén kiemelkedő), akkor megnézed a naptárban, hogy az adott naptári napok a hét melyik napjára estek – és máris tudod, mikor kell az adott tartalmat posztolnod a social media követőidnek.
Célszerű nagy mintán is megnézni (hónapok helyett akár évekre szűrve). A Google Trends használata akkor effektív, ha elég nagy a mintád, különben torzult adatokra építesz stratégiát – és ez esetben még árthat is. Nagyon sokszor van, hogy nem követ mintát. Ekkor ne próbálj meg benne mindenképp találni. Például ilyen lehet a kertészkedés: Megpróbálhatsz mintát keresni, mely napokon a leginkább vevők rá az emberek, de nagyon torzítani fogja az adatokat az időjárás (aznap mennyire volt meleg, esett-e az eső, stb.)
Éves (szezonális) ütemterv
Fontos tudni, mely időszakok azok, amikor süket fülekre találnak a marketing tevékenységeid – és mely napok azok, amelyek a csúcsidőszakot jelentik. Egyszerűen leszűröd egy évre, és megnézed, melyek a kiugró alkalmak. A “konditerem” egy elég nyilvánvaló, mégis szemléletes példa: Az ünnepekkor bezuhan a népszerűsége, hogy aztán újévkor (a rengeteg fogadalomnak hála) az égbe törjön, még tavasszal kitart a lendület (hogy elérjék a beachbody-t), de a nyár közeledtével egyre lejjebb megy.
Geográfiai célzás
Meg tudod nézni, hogy hol a legnagyobb az érdeklődés egy adott kifejezésre.
Egyszerűen csak legörgetsz a geográfiai elemzésig, és egyből látod, hol vált trenddé leginkább az adott kifejezés. Ezt később felhasználhatod a marketingedben, és fókuszáltabban promózhatsz az adott helyen élőknek.
Konklúzió
Látszik, hogy egy viszonylag egyszerű és ingyenes SEO eszközből is rengeteget ki lehet hozni, ha kreatív az ember.
A fent említett módszer korántsem az összes. Akadnak ezeken kívül is még bőven technikák.
Execution - Megvalósítás
Nálad a labda.
Az alábbiakban olvasottak és látottak alapján készítsd el a saját R.A.C.E. ciklusodat.
A R.A.C.E. ciklus model módszertan
Egy sikeres online stratégiát 4 lépésre érdemes bontani.
Ezek a lépések egymásra épülnek, sőt a lépések között vissza-vissza kell térned többször is, mire a nyerő stratégia és kivitelezési terv véglegesedik.
Egy stabil online stratégia összetevői a következők:
R (Research) Azonosítsd és ismerd meg a célcsoportot
A (Analytics) Állíts fel egy célfüggvényt (tudatosság, elkötelezettség, konverziók)
C (Core) Határozd meg az online növekedésed építő elemeit (miért, hogyan, mit)
E (Exectution) Kösd össze a célokat a kommunikációs folyamat elemeivel (megvalósítás)
Az első és legfontosabb az, hogy nem terméket, vagy tartalmat kell gyártani és utána ahhoz vevőket találni, hanem pont fordítva. Fontos tanulság, hogy míg az európai befektetők az innovációt és termékfejlesztést támogatják nagy pénzekkel, úgy, hogy a befektetésnek nem felétele, hogy validálva legyen a termék piaci létjogosultsága, addig az ameriaki sales kultúrában csak olyan innovációra kapsz pénzt, amiről meg vannak győződve, hogy biztosan sok emberek kell, vagyis valódi problémára ad valódi megoldást, olyasmire, amivel elég sokan küzdenek és hajlandóak pénzt is adni érte, tehát van piacméret.
Egy blogban felveted a kihívást, problémát, amivel te és mások is küzdenek, körbeírod a lehetséges megoldásokat, köztük bemutatod a tiédet is, elmondod hogy már dolgozol rajta, véleményeket és ötleteket gyűjtesz, és azoktól akiknek a te megoldásod tetszik, még előrendeléseket is tudsz felvenni. Még mielőtt egy kódot leütöttél volna, vagy a termékgyártó szerszámot a kezedbe vetted volna.
Az internet a legjobb lehetőség arra, hogy azon keresztül teszteljük egy termék, vagy egy tartalom létjogosultságát még mielőtt a gyártás elkezdődik. Hogyan? Úgy, hogy az emberek, a potenciális vevők a reakcióikkal visszaigazolják azt, hogy amit nekik szánsz, arra szükségük van, vagy nincs, vagy ha igen, milyen formában?
Ez a tanulság a te esetedre lefordítva azt jelenti, hogy mielőtt elkezded a tartalmat legyártani, vagyis mielőtt a billentyűk vagy a kamera mögé ülsz, legelőször meg kell tudni fogalmaznod azt, hogy mi lesz az a konkrét kihívás, mi az a probléma, amire te akár azonnali megoldást is tudsz adni azzal, amit mondani, vagy mutatni akarsz.
Core - Mag
Egy vállalkozás teljes életében kizárólag az a momentum, lépés nevezhető növekedésnek, ami a cég Magját (Core), vagyis annak építő elemeit fejleszti.
Egy Lifestyle vállalkozás "magjának" három építő eleme van:
I.
Mit csinálunk? Erre ad választ a vállalkozásunk kulcs technológiája (ez lesz maga a termékünk/szolgáltatásunk) -
Core technology
II.
Hogyan csináljuk? Erre ad választ a vállalkozásunk kulcs kompetenciája. A kulcsemberek tudása, képessége, felkészültsége. -
Core competences
III.
Miért csináljuk? Erre adnak választ a válllakozásunk alapvető értékei, amiket a kommunikáció során fogalmazunk meg -
Core values
I. MIT csinálunk/ajánlunk?
Kulcs technológia ( maga a termék/szolgáltatás) Core technology
A kulcs technológiába tartozik bele minden a vállalkozásunk termékéhez, szogláltatásához felhasznált módszertan, az összes felhasznált technológia, a csomagolás, a weboldal és a termékünk/szolgáltásunk minden fizikai és nem kézzelfogható tulajdonsága. Mind az, ami megkülönbözteti a versenytásaktól.
Példa:
A Design your life kulcs technológiája:
A Design your life szolgáltatása: egy lifestyle vállalkozások kialakításához -és üzemeltetéséhez alkalmas keretrendszer és módszertan.
A keretrendszer kulcs technológiája öt részletből tevődik össze: