Adatvezérelt versenytárs elemzés

A tananyag tartalmát a számok melletti címekre kattintva éred el

Azonosítsuk a versenytársakat


Ha nagyon tágan értelmezzük, mindenkit, aki a potenciális vevőink figyelmét leköti ahelyett, hogy ránk figyelnének, versenytársnak nevezhetünk. Hogyan tudod ezt kézzelfoghatóan elemzni? Közvetlen versenytárs az, aki ugyanazt a célcsoportot igyekszik kiszolgálni egy olyan termékkel vagy szolgáltatással, ami a ugyanarra a kihívásra nyújt megoldást, amire mi akarunk. Közvetett versenytárs az, aki vagy ugyanazt a célcsoportot szolgálja ki egy, a miénktől eltérő termékkel vagy szolgáltatással, vagy egy eltérő célcsoport szegmenst szolgál ki egy, a miénkhez hasonló termékkel vagy szolgáltatással. Nézzünk is egy példát, mondjuk az üdítőitalok piacát: Könnyen belátható, hogy a Coca Cola és a Pepsi közvetlen versenytársak, hiszen nagyjából ugyanarra a széles piaci közönségre lőnek (jelen esetben nevezzük őket kevésbé tudatos vásárlóknak) és a termékül is hasonló (kóla). Ezzel szemben bár a termék funkciója alapjaiban megegyezik a a Szentkirályi ásványvíznél, vagy a gyömölcsleveknél, hiszen mindegyik a szomjúság érzés csillapitására ad megoldást, a célcsoport egy jelentősen szűkebb szegmens, az egészséges életmódot folytató, tudatos vásárlók. Egy moziban a Pepsi és a Popcorn célcsoportja ugyanaz. Azok a kevéssé árérzékeny fogyasztók, akik nem mennek le a pláza alagsorában lévő szupermarketbe filmkezdés előtt bevásárolni. A két termék azonban nem felcserélhető. Egyértelmű, hogy a kóla és a tej nem lesznek versenytársak. A két termék között felhasználás szempontjából is nagy különbség van. Bár a tej is csillapítja a szomjat, nem élvezeti ital úgy, mint a kóla. A továbbiakban nyilván a közvetlen versenytársakra érdemes fókuszálni, de fontos megjegyezni, hogy ha elakadsz egy kampányban, akkor sokat segíthet a válasz megtalálásában a közvetlen versenytársak tevékenységének monitorozása. Most, hogy áttekintettük a versenypiaci helyzet elméleti hátterét, nézzük meg, hogyan is találhatjuk meg őket.




II. Használjunk online eszközt, online versenytárselemző alkalmazásokat


Ezeket az eszközök elsősorban nagy forgalommal rendelkező weboldalaknál működnek igazán jól, mivel jellemzően becsült adatokkal dolgoznak. Ráadásul a magyarnyelvű tartalmakat nem mindig értik kellő mélységben. Ilyen online eszköz például a SimilarWeb. Online versenytársak listázására a SimilarWeb ingyenes változata is elegendő. Adjuk meg a similarweb.com főoldalon weboldalunk URL-jét, majd miután a szoftver befejezte a keresést, görgessünk le a “Competitors & Similar Sites” alcímhez, ahol listázva találjuk az online versenytársakat. Megjegyzés: Havi 50 ezer munkamenet alatt (amikor a google analyticsedből az derül ki, hogy havi 50.000-nél kevesebb tevényekség van a weboldalon) érdemes más szoftvert használni. Néhány hasonló versenytárselemző szoftver: Ezeknek a szoftvereknek a bejeletkező felületére beírjuk a versenytársunk URL címét és az eredményt a szoftver kidobja. Ha az angol nem az erősséged, azt javaslom, hogy amikor a weboldalon vagy, nyomd meg a jobb egér gombot és válaszd ki a Google Chrome böngésző által adott lehetőséget a weboldal lefordítására. Ma már a legtöbb weboldal így is használható magyar nyelven. SEMrush https://www.semrush.com/ SpyFu https://www.spyfu.com/ Majestic https://majestic.com/ Alexa https://www.alexa.com/




Versenytás azonsítás eszközei 1


I. Kérdezzük meg az ügyfelet és az ügyfél ügyfelét Kérdezzük meg termékünk, vagy szolgáltatásunk használóit, azokat, akik döntés előtt állnak, vagy épp váltottak rólunk egy versenytárs kínálatára. Az eladó nehezen tud 100%-osan a vevő fejével gondolkozni. Egyszerűen menjünk oda hozzá, vagy kérdezzük meg online, hogy milye jellemzők ragadták meg a figyelmét, mit és kit választana, ha nem minket? Hogy tudod az ügyfelet megkérdezni? Két megoldás is létezik a piackutatás területén: 1. kvalitatív (minőségi) kutatás 2. kvantitatív (mennyiségi) kutatás. Kvalitatív kutatási módszerek:

  • Ügyfél belépési- vagy (amikor valaki ügyfél lesz) ügyfél exit interjú (amikor otthagy minket egy ügyfél).
  • Fókuszcsoportos beszélgetés a termékeket használókkal (főbb márkák ügyfeleivel)
Kvantitatív kutatási módszerek:
  • kérdőív az ügyfelek számára e-mailen, vagy egy akció keretein belül
  • célzott hirdetéssel kiküldött kérdőív versenytársak termékeit használók részére
  • Facebook csoportos kérdőív
  • Twitter szavazás
  • Exit poll




Most nézzük meg mindezt a Desing Your Life példáján keresztül


1. Meghatározzuk azokat a kulcsszavakat, melyek jól leírják az iparágat, amiben tevékenykedünk. A mi esetünkben ezek a következők: pénzkeresés, személyes fejlődés, személyes fejlesztési terv, saját vállalkozás, több szabadság, több szabadidő, turizmus állás, másodállás, online munka, online munkavégzés, plusz jövedelem, havi plusz jövedelem, otthoni plusz jövedelem, passzív jövedelem, passzív jogviszony. 2. Simple SERP Scraper segítségével legyűjtjük a top találatokat Googleből Következő lépésként megnézzük, hogy a kigyűjtött kulcsszavaiinkra mely weboldalak ransorolnak a Google keresőjébe. Egyszerűen írjuk be a Google Chrome privát böngészőjébe a kulcsszavakat egyenként és üssünk entert. Nézzük meg, hogy milyen tartalmak jönnek fel az első oldalon. Ezeket gyűjtsük egy excel táblába. Ők lesznek a versenytársak. Gyorsíthatunk is ezen a folyamaton úgy, hogy használjuk az ingyenes Simple SERP Scraper nevű programot. A Simple SERP Scraper egy egyszerű scrape-elő (internetes adatokat összegyűjtő) program, mely megadott kulcsszavak (query) alapján legyűjti nekünk Google-ből az adott kulcsszó top tartalmainak az URL-címét. A Simple SERP program innen tölthető le ingyenesen. Ez a program végignézi a kifejezéseket és egyesével legyűjti egy táblázatba a találatokat. Gyors telepítés után a program egyszerű kezelőfelülete fogad minket: Saját beállításként a következőket használtam: Country: google.com Delay: Random Number of Results: 50 Number of Pages: 1 Search Queries: a korábban kigyűjtött keresőszavak A Delay (késletetés) pedig arra szolgál, hogy mennyi időt várjon a program míg átmegy a következő kifejezésre. Ezt érdemes Randomon hagyni, hogy biztosan ne tiltsa le a Google kereső a programot, mert túl sok keresés jön rövid idő alatt ugyanarról az IP címről. Ezután a Scrape feliratú gombra kattintva a program legyűjti a számomra szükséges eredményeket egy úgynevezett .csv kiterjesztésű fájlba, melyeket utána fel lehet tölteni a saját Google drive-unkra. (Ha valaki jobban szereti, használjon Excelt) Így pár másodperc alatt megkaptam mindegyik kifejezésre a top50 Google találat URL-jét. 3. Listázzuk ki az összes olyan weboldalt, amit így kaptunk eredényül A következő pontban néhány technikai lépésen kell keresztülmennünk ahhoz, hogy megkapjuk a tisztított listát, mellyel a 4. Pontban tudunk tovább dolgozni. 3.1. A C oszlop eredményeit (vagyis az URL-eket) másoljuk át egy második táblázat-fülre. 3.2. Ahhoz, hogy megtudjuk a weboldalak domain nevét (root domain), ki kell azokat nyernünk a hosszú URL-ekből. Jelöljük ki az összes URL-t, majd válasszuk a “Data/Split text to coloumns…” (“Adatok/Szöveg felosztása oszllpokra…”) opciót, ahol azt adjuk meg, hogy a “/” jelek mentén válassza szét és rakja külön oszlopokba az URL-t. Ezután töröljük a B oszlopot és nevezzük el az URL felbontott részeit a következőképp: Protokoll Domain + TLD (Top Level Domain) Slug 3.3. Következő lépésként csak a számunkra fontos oszlopot tartjuk meg, vagyis a B-t, ami a potenciális versenytársak weboldalának címét tartalmazza. 3.4. Ahhoz, hogy lássuk, kik az erős versenytársak, csak meg kell néznünk, ki hányszor szerepel a listában. Ezt a countif (darabteli) függvénnyel tehetjük meg. A következő oszlopba írjuk a következő függvényt: =countif(range,A2) Megjegyzés: ha magyarul használjuk a Google dokumentumokat, akkor minden esetben vessző (,) helyett pontosvesszővel (;) kell elválasztani a függvény részeit. A range-et helyettesítsük a számunkra aktuális területre. Ezt pedig rögzítsük $ jelekkel. A mi esetünkben ez így néz ki: =countif($A$2:$A$121,A2) Ezt másoljuk át minden cellába a B oszlopban. Így kapjuk meg, hogy melyik versenytárs hányszor szerepel? 3.5. Utolsó előtti lépés, hogy eltávolítjuk az ismétlődéseket. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a C oszlopban a Unique függvényt használjuk. Írjuk a C1 mezőbe a következő függvényt: =unique(range) A range legyen az A és B oszlopok használt tartománya. A mi esetünkben ez így néz ki: =unique(A2:B121) Ez a függvény automatikusan megjeleníti az összes versenytársunkat, ismétlődés nélkül. Ráadásul hozzárendeli az erősségét is, amit a 3.4. pontban határoztunk meg. Ezután fogjuk a C-D oszlopot, másoljuk, majd az E-F oszlopba illesszük be értékként. Majd rejtsük el az A, B, C és B oszlopokat. 3.6. Végső teendő egy egyszerű sorbarendezés. A továbbra is látható E és F oszlopok celláit jelöljük ki, majd állítsunk be rá szűrőt a “Data/Filter” menüpont segítségével. Az F oszlop szerint rendezzük csökkenő sorrendbe. Ezzel elkészült az összes versenytárs oldal listázása erősorrendben, melyet a következőkben manuálisan fogunk áttekinteni. 4. Ellenőrizzük, hogy ők valóban versenytársak-e Utolsó feladatunk, hogy vesszük az erős versenytársakat és ellenőrizzük, hogy valóban direkt versenytársak-e. Jelen esetben azt állapítottuk meg, hogy akinek az erőssége legalább 4, azt nevezzük erős versenytársnak. Azonban ez minden esetben változó lehet, így ezt a skálát neked kell magadnak meghatároznod. A versenytársak listája oszlopban szereplő weboldalakat , akiknek az erőssége legalább 4, egyesével megnyitjuk a Google Chrome böngészőjében, megnézzük, hogy mivel foglalkoznak és eldöntjük, hogy vajon valóban versenytársak-e? A spreadsheet utolsó fülén már csak azokat tüntetjük fel, akik közvetlen, erős SEO versenytársai a te termékednek, szolgáltatásodnak.




III. Használjuk a Google Chrome böngészőt


Ez a megoldás ötvözi a fenti két, manuális és az automatizált megoldás előnyeit. Viszonylag kevés manuális munkával tudhatjuk meg, hogy kik az erős piaci szereplők Googleben. Ehhez néhány egyszerű lépés vezet el bennünket: 1. Meghatározzuk azokat a kulcsszavakat, melyek jól leírják az iparágat, amiben tevékenykedünk 2. Simple SERP Scraper segítségével legyűjtjük a top találatokat Googleből 3. Listázzuk az összes oldalt, amit így kaptunk 4. Ellenőrizzük, hogy ők valóban versenytársak-e?




Beadandó feladat a továbblépéshez


Miután végigolvastad a mai anyagot, gondolkozz azon, hogy te mit fogsz kérdezni a már meglévő ügyfeleidtől, hogy megtudd, ők kiket tekintenek versenytársaidnak. Próbáld ki a SimilarWeb Competitors & Similar Sites funkcióját és nézd meg, a tool kiket gondol a versenytársaidnak. Lépésről lépésre menj végig a harmadik, részletes versenytárs meghatározási módszeren és az eredményt töltsd fel ide. Vesenytárselemzés eredmény felöltése





Bálint Vojnits

Data-driven Digital Growth

Copyright © 2019 Design Your Life – Minden jog fenntartva